Eesti Omanike Keskliit tegi taristuminister Vladimir Svetile ettepaneku kiirelt välja töötada ehitusseadustiku sätete tühistamine, mis paneb krundiomanikele avalike kõnniteede hoolduskohustuse.

Ehitusseadustiku §97 lõike 6 kohaselt on maatüki omanik kohustatud korraldama tema kinnisasja kõrval asuva kõnnitee koristuse, sealhulgas lume ja libeduse tõrje ning lehtede koristuse. Eraomanikele on pandud sunnitöö koormis hoida korras enda kulul teise isiku vara. Ilmaolude muutlikkus ei luba omanikel oma elu planeerida ja kodust pikemalt lahkuda, füüsiline töö käib paljudel eakatel kinnistuomanikel üle jõu, tiheda lumesaju korral ei saaks omanik töölegi minna. Selline koormis on sekkumine isiku eraellu.

EOKL aseesimehe Priidu Pärna sõnul tegelikkuses näitab Linnade ja Valdade Liit läbiviidud küsitlus, et ca 65% omavalitsustest korraldab ise oma kõnniteede hooldust. Ka suurimas omavalitsuses, Tallinnas, hooldab linn 70% ratta- ja kõnniteid ja ülejäänud 30% kinnistute omanikud ning linna osakaal kasvab. Eksisteerib olukord, kus seadus paneb kõnniteede hoolduse omanike õlule, samas omavalitsus on teatud osalt omanikelt selle kohustuse faktiliselt ära võtnud. Sellega on loodud põhiseaduse tähenduses omanike ebavõrdse kohtlemise situatsioon.

Lisaks tekib küsimus tsiviilõiguslikust vastutusest. Kui EhS kohaselt vastutab kõnniteede hoolduse eest kinnistu omanik, siis ei vabasta teda vastutusest ja kahjunõuetest ka see, kui tee omanik (kov) on oma kõnnitee ise hooldanud, kuid teinud seda ebapiisavalt.

Kui teede hoolduskohustuse ülevõtmist on nähtud koosmõjus riigilt täiendavate vahendite eraldamisega, siis maamaksuseaduse muudatustega 2024.a kevadel lõi riik eeldused suurema maamaksu kogumiseks, mida omavalitsused on agaralt ka kasutanud. Oleks loogiline kui maaomanikelt kogutav suurem maamaks suunatakse omanike sunnitööst vabastamise finantseerimiseks.

On selge, et EhS imperatiivne säte ei vasta tegelikule olukorrale kõnniteede hooldusel ning külvab õiguslikku ebaselgust. Kui omavalitsus ei ole veel valmis teedehooldust terves mahus üle võtma, siis õigusliku alusena on olemas Kohaliku omavalitsuse korralduse seadus, mis lubab omanikele panna kohustuse tagada üldkasutatava territooriumi heakord. EhS §97 lg 6 kehtetuks tunnistamisel ei teki seega õiguslikku reguleerimatust.